tisdag 9 februari 2010

Pasta och Pio

En trött vardagskväll när förkylningen hägrar som ett mörkt moln vid horisonten kan man behöva piggas upp! Tagliatelle med svamp, strimlad biff och parmesan uppfyller kriterierna av  lättlagat, gott och lättglufsat. En flaska Pio Cesare Langhe 2006 passar utmärkt till. Jag har druckit det här vinet flera gånger tidigare, och det har också fått beröm kors och tvärs på andra bloggar, men själv har jag aldrig riktigt charmats. Jag har faktiskt föredragit Fontanafreddas version (synd att de har bytt den snygga etiketten) som har känts mindre kantig och mer elegant. Men antingen har jag matchat med fel mat eller drabbats av flera mindre bra flaskor för idag får jag omvärdera! Till svamppastan smakar Pio Cesare fantasktiskt bra. Direkt ur glaset kommer lite lätta fat och en ren och fin rödaktig frukt som håller sig långt från syltträsket. Med lite tid  framträder lätta lakritstoner och mer örtighet. Bra taniner balanseras av rejäl, frisk syra och rundas av med hjälp av maten. Riktigt gott vardagsvin, åtminstone den här flaskan. 86-87 poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar