onsdag 16 mars 2011

2006 Colle Massari

Ett kul vin som jag fick prova blint. Jag bad om något lätt och elegant i baren på Rifugio Guglielmina, och hotellmanagern som också extraknäcker i baren grep först efter en flaska i hyllan men fick sedan något klurigt i blicken, försvann ut i köket och kom tillbaka med en flaska som han vägrade visa upp för mig.



Väl i glaset kan jag i alla fall snabbt konstatera att det är rött det rör sig om, resten blir klurigare ska det visa sig. Rätt ljus färg. Vacker doft med lätt värme, lite varm tallskog, inslag av röda och blåa frukter. Nebbiolo? Nej, frukten är inte riktigt sig lik. I munnen silkig, elegant känsla. Småvarm frukt med lätt jäst karaktär och en del brända och nötiga toner. Mot slutet en rejäl syra och mer bett i tanninerna. Nog är det sangiovese? Chianti? Känslan är lite varmare och mer avslipad. En äldre årgång? Nä, jag får nöja mig med att pricka in druva (Sangiovese) och land (Italien såklart, liksom samtliga viner på vinlistan!) Svaret blir Colle Massari, årgång 2006. Samma producent som mer välkända Grattamaco. Claudio Tipa har plöjt ned en hel hög med pengar (gissar jag i alla fall) i en ny anläggning i Maremma, Toscana. Första årgången var 2000. 40 hektar vinodlingar. Handplockning, noggrann sortering, endast gravitation, inga pressar eller pumpar, ni vet drillen. Bra blir det i alla fall. 91 pts

P.S. Senare under veckan provade jag årgång 2007, som tyvärr inte övertygade på samma sätt. D.S.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar