söndag 12 februari 2012

1998 Marqués de Murrieta Rioja Blanco Castillo Ygay Gran Reserva



Vit Rioja hör inte till vanligheterna, åtminstone inte på mitt bord. Marqués de Murrieta, annars mest kända för sin röda Castillo Ygay Gran Reserva Especial, producerar enligt ryktet goda exemplar. Det kära vinmonopolet är inte sämre än att de tar in sådana rariteter, och efter att ha sett två flaskor ensamma och övergivna i vinkylen de tre senaste gångerna jag passerat förbarmade jag mig över åtminstone den ena av stackarna. Jag har för mig att jag druckit vit Rioja någon gång tidigare, men kan inte erinra mig varken var eller när, så kanske är det faktiskt första gången ever! Känns stort på något sätt. Men vad är det då vi får i glaset?

Färgen är halmgul med drag mot gyllene. Karaktären för omedelbart tankarna till sherry, men är lättare och friskare. Doften är lätt oxiderad med tydlig citron och mandel. Smaken är likartad med än tydligare citron, enstaka rostade nötter, en lätt viskös karaktär och frisk syra. Som en riktigt frisk och härlig citron och mandelkaka! Ett utmärkt vin till allehanda spanska delikatesser. Gott är det också, glömde jag säga det? 92 poäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar