fredag 29 juni 2012

2010 Domaine de la Janasse Côtes du Rhône Village Rosé



Rosé är sommar för mig. Eller kanske ska jag säga så här: om jag dricker rosé är det sommar. Vintertid dricks möjligen i undantagsfall rosa bubbel, men stilla rosé? Ikke! Inte höst eller vår heller för den delen och som ni kanske förstått alltså rätt sällan också på sommaren. Varför? Tja. Varför har tomten skägg? 

Nu har i alla fall en flaska pinky letat sig hem, upp på bordet och ned i glaset. Mera från Janasse blir det. Det var ju inte länge sedan sist. 2010 Domaine de la Janasse Côte du Rhône Village Rosé görs på halvparten Grenache, tre tiondelar Syrah och resterande femtedelen Cinsault. Vinet håller hela 14,5%, högt för vilket vin som helst skulle vissa säga och speciellt för en rosé. Färgen är hallonröd. Ur glaset stiger... inte så mycket faktiskt. Efter en stund kommer en del örter och en försiktiga, godisaktiga hallon. Här finns lite andra ljusröda frukttoner också, men det här är blygt. I munnen är det bättre drag, här bjuds vi istället på ett riktigt kraftigt vin. Fortfarande inte mycket frukt att tala om, den som finns är hallon och lite jordgubbar, men en fin, pepprig örtighet parad med en helt ok syra, oljig munkänsla, en inte oäven mineralitet och faktiskt lite tanniner. På slutet kommer en del akoholvärme, men det stör bara lite. 

En för mig lite atypisk rosé som ger mycket rödvinsvibbar. Utmärkt med mat, men inte mitt förstaval som sällskapsdricka i trädgården. 85 poäng. Här finns ytterligare en som provat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar