lördag 3 november 2012

2007 Thierry et Pascal Matrot Meursault


Jag tyckte mycket om årgång 2005 av det här vinet, som tydligen är en återkommande gäst på norrbaggarnas monopol. Jag spanar in 2007 i hyllan, och en snabb koll på cellartracker ger grönt ljus. Mr. Meadows har också gett sitt godkännande. Middagen är redan inhandlad. Det blir räkrisotto med brynt torskrygg. Av räkskalen kokar jag buljong som används till risotton.

Buljong på räkskal
Hacka en lök, en morot och en halv liten fänkål. Krossa en vitlöksklyfta. Fräs hela klabbet i olja några minuter, tilsätt en matsked tomatpuré och skalen från 1/2 kilo räkor. Fräs ytterligare någon minut eller två under omrörning. Tillsätt 1 dl vin, låt koka upp och tillsätt så 4dl fiskbuljong. Låt sjuda i 20 minuter. Om man vill kan man slänga i några dillkvistar som får koka med. Sila av och reducera till önskad styrka. 

2007 Thierry et Pascal Matrot Meursault  har en klar, mycket ljus färg. Doften bjuder på lite citrontårta med toner av mandel, hasselnöt och lätt rök. Frukten är åt det elegantare hållet. I början blyg, men kommer sig efter en stund. I munnen rejält syrligt med citrus, precis som i '05:an. I bakgrunden lite mer mogen frukt med persika och kanske melon. I mitten smyger lite smöriga, lätt rostade ektoner in och påminner om ursprunget, men de tonar bort i det rätt strama, syrligt mineraliska avslutet, som håller i en bra stund. Det är faktiskt riktigt fint, avslutet, och det jag gillar bäst med vinet, men jag föredrar nog ändå 2005:an. Ska jag vara petig så känns frukten något vek och det finns inte tillräckligt struktur som väger upp för denna brist. Trots det ett utmärkt vin som presterar bra för village nivån. 88-89 poäng.

Efter två dagar i kylskåpet har doften blivit lite avtrubbad, men i munnen fås ett rundare vin med bättre balans och mer krydda och smörighet. Nästan bättre än dag ett. Lagring bör löna sig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar