torsdag 2 maj 2013

NV Mouligneaux Gourdain Grand Cru Brut


En flaska jag hittade i källaren som jag inte för mitt liv kan erinra mig hur jag har fått tag på. Det är i alla fall en odlarchampagne då det anges Propriétaire-Récoltant på etiketten, det vill säga vinet är endast gjort på druvor från egna vingårdar. Producentens närvaro på nätet är begränsad till konfirmering av dess existens, något mer än en adress i Verzy lyckas jag inte nosa upp. Ingen återförsäljare lyckas jag hitta heller, vilket är synd, för det här är riktigt bra!

Vi får ett ljust gyllene vin som bjuder på en fin bouquet med härlig, mogen frukt, lätt brödighet och krossad kalksten. Rätt subtil i stilen, den hoppar inte direkt ur glaset. Dett ska inte tolkas negativt, vinet har verklig charm. I munnen får vi så en bra mousse, kanske lite grova bubblor, och en mycket trevlig, krämig, lätt exotisk frukt. De lätta vaniljtonerna och den lilla fetman gör att jag misstänker att vinet haft fatkontakt någon gång under sin uppväxt. Avslutet är torrt och mineraliskt med lite syrligare citrustoner. Mycket bra! Det blir återköp om jag kan hitta det. 91-92 poäng.

Jag börjar mer och mer inse att jag gillar de lite fetare champagnerna, speciellt de med en rejäl dos pinot i mixen. "Fat? Ja tack!" får bli min nya devis. Nån där ute som sitter på mer info om producenten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar