söndag 4 augusti 2013

2012 A. Christmann Riesling Trocken och försök till årgångsanalys


Ytterligare en gammal trotjänare som återkommit många gånger på middagsbordet. 2010 var riktigt fin till musslor för ett par år sedan. Nu är det 2012 som är den aktuella årgången. För vinbönderna var 2012 ett rätt svårt år i Tyskland, med instabilt väder under sommaren. En hel del röta förekom. Skörden blev sen men räddades (som vanligt känns det som) av fint väder i september och oktober. Omdömena bland proffs och bloggare varierar något från översvallande till försiktigt positiva. Vissa menar att variationen är stor och att det är viktigare än vanligt att välja bra producenter som sorterat noga för att få bort all rötskadad frukt. Mina egna erfarenheter av tyska tolvor är klart positiva. Jag tycker inte årgången har en lika tydlig signatur som den också utmärka 2010 med sina skyhöga syror.  När jag ska samla mina rätt begränsade intryck är det frisk balans som dyker upp i tankarna. Här finns bra med frukt som ger fetma och kropp, vilket kombinerat med hög, men inte jättehög, syra ger välbalanserade, harmoniska viner. Inga komponenter sticker ut speciellt. Jag har väl haft tur och missat de rötskadade exemplaren.

Jag hittar i alla fall inget som skvallrar om röta i Christmanns Riesling Trocken. Det känns rent och fräscht med fin doft av fläder, päron och blommor, medelhög syra, rätt generös, lite söt frukt och torrt, mineraliskt avslut. Inte speciellt komplext och inget stort vin men riktigt härligt väl kylt en varm sommardag. Kanske har jag i minnet viss preferens för 2010 varianten med högre syra, men det är egentligen hugget som stucket. 86 poäng.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar